måndag 23 februari 2015

Stark samling i synagogan

Minnesstund. Rabbin Hillel Lavery-Yisraeli, kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S), Cecilia Dalman Eek (S), pastor Emanuel Furbacken, fader Besim Kurt, danska kyrkans Jørgen Holm och judiska församlingens ordförande George Braun i synagogan i går kväll.

Fakta: Hedrade offren
Den 14 februari inträffade en attack mot kulturhuset Krudt­tønden och synagogan på Krystalgade i Köpenhamn, då en attentatsman dödade två personer och fem poliser skadades. Minnesstunden vid synagogan i Göteborg hölls i går kväll i solidaritet med ”offren, deras anhöriga och Danmarks judar”.
Vid minnesstunden deltog företrädare från flera olika religiösa samfund – bland annat Göteborgs moské, Svenska kyrkan, Danska kyrkan och sjömanskyrkan i Göteborg och Syrisk-ortodoxa kyrkan.

I går kväll hedrade judiska församlingen i Göteborg offren vid terrorattacken i Köpenhamn tillsammans med politiker och ledare från andra religiösa samfund.

Ceremonin i synagogan blev en stämningsfull manifestation för att hedra offren i Köpenhamn, Dan Uzan och Finn Nørgaard.

Fram trädde också en bild av hur nära rädslan för hot och attacker krupit – och en kritik mot att omvärlden i form av politiker och massmedier vaknat så sent.

– Det här är en samling som aldrig borde ha behövt hållas, inledde George Braun, ordförande i judiska församlingen i Göteborg och menade också att den växande antisemitismen varit en vit fläck för samhälle och massmedier.

– En del av oss är chockade över det som hände i Köpenhamn. Men en del av oss är inte lika chockade, vi har sett det här komma, vi har tagit del av attacker mot judar under lång tid. Förhoppningsvis har den senaste månadens angrepp öppnat ögonen på massmedia, politiska ledare och vanliga medborgare.

Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S) konstaterade liksom Braun att kvällens samling var ett tillfälle hon hoppats inte skulle ha behövts, men att det nu var tid för att ta diskussionen och stå upp för demokrati och mänskliga rättigheter. Hon berättade om att hon strax efter dåden i Paris haft tillfälle att besöka de judiska kvarteren i staden.

– Jag kände skräcken och rädslan, otryggheten i att passera syna­gogan. Men för mig var det ett besök, min otrygghet kunde stillas­ när jag kom hem. Vi måste erkänna att det finns hot mot judiska grupper. Jag önskar att jag kunde bringa mer hopp i dag. Men vi får bygga det hoppet tillsammans.

Kvällen avslutades av judiska församlingens rabbin Hillel Lavery-Yisraeli, som berättade att han själv fått ta emot dödshot.

– Jag kommer att säga hårda ord, förlåt mig. Det kunde ha varit vem som helst av oss. Jag överdriver inte, jag är inte hysterisk. Jag är rädd, vi är alla rädda. Det är inte så stor skillnad mellan Göteborg och Paris.

Han uppmanade också alla att ställa upp och tillsammans försöka förändra situationen.

– I morgon är det försent.

Hillel Lavery-Yisraeli berättade att han deltagit vid Dan Uzans begravning och han återgav hur hans vänner beskrivit Uzan som en snäll och glad människa, alltid redo att sträcka ut en hjälpande hand.

– Han var full av liv och stolt över att vara jude.

Efter samlingen slussades deltagarna ut ur synagogan i mindre grupper. Samtliga påmindes om att inte stanna i klungor utanför på gatan, av säkerhetsskäl.