tisdag 1 september 2015

Välkommen tillbaka – Ställ upp och Tänd en brasa - Borgerlig vigsel i synagogan – Högtiderna

Efter en bedrövlig sommar pga. vädret och förlust av min syster är hösten här. Snart är det åter Rosh Hashana och Jom Kippur. De tillfällen, tillsammans med Pesach då synagogan besöks av många medlemar. Då vi träffar personer som vi kanske inte sett sedan förra hösten. Denna höst kommer också innebära val till vårt fullmäktige. Det är dags att ömsa skinn och låta nya och gamla församlingsmedlemmar kandidera till de olika styrelserna. I skrivande stund har många kandidater föreslagits till de olika posterna. Jag hoppas att väldigt många av er tackat ja till att ställa upp i valet. Framförallt ni som är föräldrar till barn i skolåldern. Jag vet att det är jättesvårt att få tid till annat än arbete, familj och polarna. Men, det är en fråga om prioritering. Om man är en familj som – även framledes - önskar en judisk församling som dels ansvarar för att det finns en fungerande synagoga, religionsundervisning, judiska skolor, dels föreningar lägerverksamhet, fester samt någon som företräder judiska intressen i det alltmer mångkulturella Sverige – så ta ert ansvar. Ledningen idag är ”pensionsmässig” och nya krafter måste till.

Du som blivit föreslagen att ingå i fullmäktige tacka ja till att kandidera. Maila till Daniel Jonas eller ring kontoret och säg att du vill ta ditt ansvar för en judisk framtid i Göteborg. Men, gör det idag! Jag lärde mig följande sedeslärande historia av Storbritanniens förre chefsrabbin Jonathan Sacks för några år sedan. Jag tycker den kan illustrera den situation vi befinner oss i idag i Göteborg. ”Det finns två sätt att hålla sig varm på en kall dag. Det ena är att ta på sig en varm päls och inte behöva frysa. Det andra är att tända en brasa så att flera undgår att frysa. Enligt Sachs skall vi som judar tända en brasa. Jag tolkar det som att vi som judar inte skall ha ett individualistiskt perspektiv utan se till församlingens behov.

Mitt i sommaren kunde man läsa en artikel i Expressen med rubriken ”Jag får inte gifta mig i min judiska församling”. Församlingen som åsyftades var vår och skribenten var en av våra medlemmar.

Artikelförfattarinnan var upprörd över att hon inte har möjlighet att gifta sig i synagogan med sin icke judiske partner. Man kan ha många synpunkter på artikeln. Vi lever i en föränderlig tid – vilka konsekvenser får det för vår församling? De flesta äktenskap som ingås av en församlingsmedlem sker med en icke judisk partner, synen på ”judiskt leverne” är annorlunda idag än för bara någon eller några generationer sedan.

Flera församlingsmedlemmar tog kontakt med mig och tyckte att jag skulle svara i Expressen. Efter moget övervägande valde jag att inte göra så. Jag önskade inte förlänga denna diskussion i en av Sveriges största tidningar där artikelförfattaren skulle få sista ordet. Jag har en annan uppfattning i sakfrågan än artikelförfattaren, men det jag främst reagerar mot är att hon väljer att föra debatten i Expressen. Varför inte i Det Senaste? Vilka kan skälen vara att man inte försöker åstadkomma förändring genom att skapa en debatt där den hör hemma? På annan plats i detta nummer av Det Senaste diskuterar församlingsmedlemmar artikeln.

Enligt judisk tradition skapades jorden på Rosh Hashana. Gud bedömer på denna dag vad människorna har gjort under det gångna året, och beslutar vad som skall hända dem under det kommande. Under de tio dagar som sedan följer finns tid för eftertanke och försoning.

Jag hoppas att vi alla, individuellt såväl som kollektivt, får ett bra år, fyllt av glädje, kärlek, kunskap, förhoppningar, fred och framgång.