söndag 1 november 2015

Skolbio - Mänskliga Rättighets Dagarna – Valet- Kristallnatten - Flyktingkatastrofen

Den senaste tiden har varit fylld av upprörande händelser på den göteborgsk-judiska horisonten. Diskussionen om personporträttet av Henry Ascher gestaltat i filmen ”Även de döda har ett namn” har kunnat följas i GP. Jag anser att filmen är enfaldig i sin oproblematiserande skildring. Det som är upprörande är att filmen skall användas som skolbio för 9: onde klassare och gymnasielever. Filmen är en partsinlaga i sin skildring av konflikten, men än värre är den omdevetenhet om antisemitism som ledande företrädare för skolbio visar prov på. När vi från JF:s sida vänt oss till Skolbio för att framföra våra åsikter har vi bemöts med undran och ovillighet. Så småningom lyckades vi få hyra filmen och visade den bl. a för våra politiker i fullmäktige. Med några få undantag uttalade sig de ca 70 åskådarna negativt om filmen och kände obehag att filmen skall användas som skolbio. Det är upprörande att inte vi som judisk församling i Göteborg anses ha tolkningsföreträda att avgöra huruvida filmen har antisemitiska inslag och kan påverka vår situation.

Göteborg står värd för MR (Mänskliga Rättighets) dagarna i november. Som jag skrev i min förra ledare har arrangörerna bjudit in en antisemit att vara konferenciär. Vi har på olika sätt uttryck vad vi tycker om denna fadäs. Biskop Eckerdal meddelade mig att han liksom hans kollegor ärkebiskopen och biskop Bonnier reagerat negativt på denna inbjudan. Rektorn för Göteborgs universitet har bara meddelat att ärendet handläggs inom universitetet. Vid ett möte med ledningen för MR dagarna bad de oss om ursäkt för sitt agerande och hänvisade till att de ej visste om Nabils uttalanden. De gick omgående med på att ett seminarium skall placeras direkt efter inledning av MR dagarna där temat skall handla om ”den omedvetna antisemitismen” och att vi utser seminarieledning till detta program som skall ske i den största salen på Svenska Mässan. I skrivande stund meddelar den tilltänkta konferencieren att hon hoppar av uppdraget.

Den 7 november 1938 blev tredjesekreteraren vid den tyska beskickningen i Paris skjuten. Skotten avlossades av en 17-årig polsk jude. Mordet blev en förevändning för den tyska nazistregeringen att genomföra en stor våldsaktion mot judarna i Tyskland och Österrike. Polis och brandkår beordrades att inte ingripa så länge inte tysk egendom hotades.

Natten mellan den 9 och 10 november 1938 brändes och förstördes över 1 400 synagogor och bönehus. Omkring 7 500 judiska butiker fick skyltfönstren krossade, vandaliserades och plundrades. Även judiska bostäder vandaliserades. Judar misshandlades, mördades och många begick självmord i desperation. 30 000 judiska män arresterades och skickades till koncentrationslägren Dachau, Buchenwald och Sachsenhausen.

Det totala antalet dödsoffer för hela pogromen var runt 1 500. De materiella skadorna uppgick till enorma summor. Regeringen gav judarna skulden för händelsen och tvingade dem att betala ett kollektivt skadestånd på en miljard mark till staten. De judiska affärsägarna fick också städa upp på gatorna efter förödelsen.

Liksom tidigare år samlas vi till en manifestation denna dag (se annonsen på annan plats i detta nummer av Det Senaste).

En frågeställning som vi alla säkert har funderat på är om och i så fall hur vi som församling skall agera med hänsyn till den tragiska flyktingssituation som vi dagligen tar del av. Är vi tveksamma pga. att många av de som nu söker en tillvaro i Sverige kan vara påverkade av den grova offentliga antisemitism som finnas i deras hemländer? Att de är uppfostrade att tycka illa om judar? Skulle vi agera annorlunda om det var kineser och japaner som flydde undan krig, hunger och otrygghet? Har vi som judar ett speciellt ansvar att räcka ut en hand till personer som tvingas fly från sina hemländer?

Tyvärr har både denna och förra månadens ledare präglats av de otrevliga händelser som beskrivs ovan. Jag tycker dessa händelser visar på hur viktigt det är att vi eftersträvar att ha kompetenta, engagerade och omdömesgilla representanter i vårt fullmäktige. Du avgör detta genom att rösta i vårt val den 8 november (man kan poströsta). Vår församlings framtid bygger i grunden på att det finns duktiga och arbetsvilliga personer som är beredda att engagera sig på frivillig basis.